Eindhoven Airport

Eindhoven Airport is een luchthaven op circa 7 kilometer van Eindhoven. In termen van passagiers is het de tweede luchthaven van Nederland na Schiphol. Het vervoerde in 2018 ongeveer 6,5 miljoen passagiers. Ondanks dat de luchthaven hoofdzakelijk wordt gebruikt voor de burgerluchtvaart wordt het ook ingezet voor millitair materiaal. Bijvoorbeeld voor het millitaire toestel dat de slachtoffers van vlucht MH17 naar Nederland bracht. 

De luchthaven is opgericht in 1932 onder de naam Vliegveld Welschap. Het was toen niet meer dan een eenvoudige grasstrook waarop vliegtuigen konden landen en vertrekken. In 1939 werd het vliegveld verkocht aan de luchtmacht als voorbereiding op een mogelijk conflict met Duitsland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de luchthaven al snel veroverd door Duitse troepen. De Duitsers gaven het vliegveld vervolgens de naam Fliegerhorst Eindhoven en verbeterden tegelijk de luchthaven. Er kwamen drie verharde landingsbanen, een aantal hangars en nog wat ondersteunende gebouwen.  

Tijdens operatie Market Garden in 1944 werd het vliegveld heroverd door de Amerikanen. Schade werd snel gerepareerd en het vliegveld werd hergebruikt als een geavanceerde landingsplaats door Amerikaanse en Britse troepen onder de aanduiding B-78. Het duurde tot 1952 tot het vliegveld werd teruggegeven aan de Koninklijke Luchtmacht van Nederland. Het was de thuisbasis voor bemanning dat verantwoordelijk was voor vluchten met de Republic F-84G Thunderjet, Republic F-84F Thunderstreak, Northrop NF-5A/B en tenslotte de General Dynamics F-16A/B Fighting.

In 1984 werd de eerste terminal voor de burgerluchtvaart gebouwd. Dit volgens het ontwerp van Leo de Bever. 
Op de vliegbasis stonden in de loop der jaren Fokker 50, Fokker 60, McDonnell Douglas KDC-10, Lockheed C-130 Hercules en Gulfstream IV vliegtuigen. De Fokker-toestellen worden inmiddels niet meer gebruikt.

Op 15 juli 1996 stortte een Belgische luchtmacht C-130H Hercules neer op de luchthaven. Dit staat bekend als de Herculesramp. Het vliegtuig vloog in brand en 34 mensen stierven door intense hitte. 
Door communicatieproblemen binnen de hulpdiensten ten tijde van de ramp wist de brandweer niet dat de C-130 veel passagiers vervoerde. Hierdoor zijn waarschijnlijk onnodige doden gevallen. 

De burgerluchtvaart is sinds de start blijven groeien waardoor het nu miljoenen passagiers per dag vervoert. Om de groei te kunnen doorzetten is daarom begin 2012 begonnen met het uitbreiden van de luchthaven. Belangrijke uitbreiding was een groot Tulip Inn Hotel met meer dan honderd kamers. In mei 2017 stortte een parkeergarage in tijdens de bouw. Oorzaak was een constructiefout waarbij de vloeren niet voldeden aan de veiligheidseisen. Hierbij raakte niemand gewond.

In oktober 2018 kondigde Ryanair aan dat het zijn uitvalsbasis op Eindhoven Airport zou sluiten. Tegelijk werd er gestart met de bouw van het Holiday Inn. Dit hotel is geopend in 2019 en inmiddels zijn er groot aantal faciliteiten beschikbaar. Onder meer een wisselkantoor, gevonden voorwerpen afdeling, bagagekluizen en een babyverschoonruimte. Ook zijn er diverse winkels zoals de Rituals, AH to GO en Tax Free winkels. Kort en lang parkeren is ook mogelijk op de luchthaven.

Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.

LuchthavenStad
Colorado Springs AirportColorado Springs
Killeen-Fort Hood Regional AirportFort Hood/Killeen
Eleftherios Venizelos International AirportAthene
Edinburgh AirportEdinburgh
Treviso AirportVenetië
Valencia AirportValencia
Thessaloniki AirportThessaloniki
Vilnius International AirportVilnius
Bratislava AirportBratislava
Warsaw-Modlin Mazovia AirportWarschau
To top