Gran Canaria Airport
Gran Canaria Airport (in het Spaans Aeropuerto de Gran Canaria) staat ook bekend als Gando Airport. Het is de luchthaven voor vracht- en passagiersvervoer van en naar de Gran Canaria. Binnen het Spaanse vluchtnetwerk is het een belangrijke luchthaven. In termen van passagiers is het de zesde luchthaven van Spanje met meer dan 10 miljoen passagiers voor de coronapandemie. Tijdens en na de pandemie is het passagiersaantal ongeveer de helft. Wat betreft vrachtvervoer is het de vijfde luchthaven van Spanje.
The luchthaven ligt in het oostelijke deel van Gran Canaria aan de baai van Gando. Ongeveer 25 kilometer van de populaire toeristengebieden. De luchthaven van Gran Canaria is een belangrijk knooppunt voor passagiers die naar West-Afrika reizen (onder andere Marokko, Mauritanië, Senegal, Kaapverdië), en naar de Atlantische eilanden Madeira en de Azoren. Het dient als basis voor Binter Canarias, Canaryfly, Ryanair, Norwegian Air Shuttle en Vueling. Andere luchtvaartmaatschappijen gebruiken het als basis voor chartervluchten naar Kaapverdië en Gambia (TUI fly Deutschland en TUI fly Nordic), maar alleen in de winter.
Het begin van de luchthaven is ontstaan nadat de Fransman Pierre George Latécoère toestemming kreeg van de Franse en Spaanse regering om een luchtvaartroute tussen Toulouse en Casablanca tot stand te brengen. De luchthaven werd officieel geopend op 7 april 1930, nadat koning Alfonso XIII een koninklijk bevel had ondertekend waarin werd aangekondigd dat de luchthaven voor de burgerluchtvaart gebruikt mocht worden. Tot die tijd was het een millitaire luchthaven. In 1944 werd een passagiersterminal gebouwd en twee jaar later in 1946 werd de terminal geopend. In 1957 werd een volledig geasfalteerde landingsbaan aangelegd. Het duurde vervolgens tot 1963 voordat er verschillende verbeteringen werden aangebracht. Dit omvatte parkeerplaatsen, een grotere terminal en een nieuwe verkeerstoren. In 1980 werd een tweede landingsbaan geopend.
Op 18 februari 1988 kondigde Binter Canarias aan dat de hoofdbasis van de luchtvaartmaatschappij op Gran Canaria zou worden gevestigd. De basis werd geopend op 26 maart 1989. In oktober 1991 werd de terminal uitgebreid met verbeterde faciliteiten zodat deze meer passagiers kon verwerken.
In december 2010 kondigde low-cost carrier Ryanair de opening aan van 3 nieuwe bases op de Canarische Eilanden. Naast Gran Canaria zijn dit Lanzarote en Tenerife Zuid. Ryanair exploiteert momenteel 30 routes vanaf Gran Canaria. De luchthaven was een officiële alternatieve (nood)landingsplaats voor de NASA Space Shuttle, vóór het einde van het Space Shuttle-programma in juli 2011.
In 2011 werd er een groot project gestart om de luchthaven verder uit te breiden. Dit was ook noodzakelijk door het toenemende toerisme op Gran Canaria. In 2015 werd dit project afgerond en werden er verschillende verbeteringen zoals nieuwe bagagebanden en uitbreiding van de check-in balies opgeleverd.
Nieuws over Gran Canaria Airport
- Vluchten Canarische eilanden blijven toenemen
- Boeing in problemen op weg naar Gran Canaria
Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.
Luchthaven | Stad |
---|---|
Stuttgart Airport | Stuttgart |
Hamburg Airport | Hamburg |
Berlin Brandenburg Airport | Berlijn |
Frankfurt Airport | Frankfurt |
Munich International Airport | München |
Melilla Airport | Melilla |
Brussels Airport | Brussel |
Hannover-Langenhagen Airport | Hannover |
Amsterdam Airport Schiphol | Amsterdam |
London Gatwick Airport | Londen |
- Tenerife South Airport
- Fuerteventura Airport
- Lanzarote Airport
- Madeira Airport
- Mohammed V International Airport