Barcelona-El Prat Airport
De volledige naam van El Prat Airport is Josep Tarradellas Barcelona-El Prat Airport (of in het Catalaans Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat). Dit is de internationale luchthaven in de buurt van Barcelona op 15 km van het centrum. Het is de op een na grootste en op een na drukste luchthaven van Spanje en de zesde drukste van Europa. Voor de coronapandemie verwerkte het meer dan 52 miljoen passagiers per jaar en het is een belangrijke hub voor luchtvaartmaatschappijen als Vueling, Iberia, EasyJet en Ryanair. Tot 2008 was de route Barcelona- Madrid en van de druktste routers ter wereld. Dit verdween met de komst van de hogesnelheidslijn tussen Barcelona en Madrid.
De eerste luchthaven van Barcelona was gelegen in El Remolar en werd in 1916 in gebruik genomen. Door beperkte uitbreidingsmogelijkheden werd in 1918 het nieuwe vliegveld El Prat geopend. In eerste instantie werd de luchthaven gebruikt als hoofdkwartier van de Aeroclub van Catalonië en als basis voor de Zeppelin-vloot van de Spaanse marine, maar in 1927 werd er gestart met commerciële luchtvaart. Dit was een vlucht van Iberia naar Madrid. Tientallen jaren later in 1948 werd een nieuwe landingsbaan aangelegd en nog datzelfde jaar werd de eerste overzeese vlucht uitgevoerd door Pan American World Airways naar New York City, met behulp van een Lockheed Constellation. Snel daarna kwam er nog een landingsban bij en werden er ook taxibanen en een terminal aangelegd. In 1963 werd de luchthaven door een miljoen passagiers gebruikt. In 1968 werd een nieuwe terminal geopend, die nog steeds bestaat en in gebruik is als wat nu Terminal 2B is.
Op 3 augustus 1970 startte Pan American World Airways een lijndienst tussen Barcelona, Lissabon en New York, uitgevoerd met een Boeing 747. Op 4 november van hetzelfde jaar begon Iberia met de "Air-shuttle"-dienst tussen Barcelona en Madrid-Barajas. Een paar jaar later, in 1976, werd een terminal gebouwd speciaal voor Iberia's luchtshuttleservice en een terminal exclusief voor vracht, een bijgevoegde postdienst en een vliegtuighelling voor luchtvracht. In 1977 verwerkte de luchthaven jaarlijks meer dan 5 miljoen passagiers. Tot de jaren negentig stond de luchthaven stil en werden er geen nieuwe investeringen gedaan. In 1992 veranderde dit met de Olympische Zomerspelen van 1992 in Barcelona. De luchthaven van Barcelona onderging een belangrijke ontwikkeling die bestond uit de modernisering en uitbreiding van de bestaande terminal, die bekend werd als Terminal B, en de bouw van nog twee terminals.
Het overgrote deel van het vliegverkeer op Barcelona Airport is binnenlands en Europees met een hoofdrol voor Vueling die een operationele basis heeft op de luchthaven. Sinds de oprichting van de basis is het low-cost vliegverkeer sterk toegenomen. Andere goedkope luchtvaartmaatschappijen die vliegen vanaf de luchthaven zijn Ryanair, EasyJet, Norwegian Air International, EasyJet Switzerland, Wizz Air en Transavia.
In 2009 werd een uitbreidingsplan afgerond waardoor er een derde terminalgebouw en een verkeerstoren is toegevoegd. Er werd ook een extra landingsbaan bijgebouwd. De luchthaven breidde zich uit van 8,45 tot 15,33 vierkante kilometer (3,26 tot 5,92 vierkante mijl).
Nieuws over Barcelona-El Prat Airport
- Luchthaven Barcelona kan groei bijna niet aan
Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.
Luchthaven | Stad |
---|---|
Henri Coanda International Airport | Boekarest |
Bacau "George Enescu" International Airport | Bacau |
Cluj-Napoca International Airport | Cluj-Napoca |
Iasi International Airport | Iasi |
Zurich Airport | Zurich |
Tangier Ibn Battouta Airport | Tanger |
Sania Ramel Airport | Tetouan |
Fes-Saiss Airport | Fes |
Mohammed V International Airport | Casablanca |
Nador International Airport | Nador |
- Palma de Mallorca Airport
- Toulouse-Blagnac Airport
- Ibiza Airport
- Marseille Provence Airport
- Alicante-Elche Airport