Naples International Airport
De internationale luchthaven van Napels-Capodichino ligt in de wijk Capodichino ongeveer 4 km van het centrum van Napels en de centrale station. De luchthaven is vernoemd naar de Italiaanse piloot Ugo Niutta en is de vierde grootste luchthaven van Italië na Rome-Fiumicino Milaan-Malpensa en Bergamo-Orio al Serio. Capodichino bedient de hele regio Campanië en heeft een breed scala aan bestemmingen in Europa Afrika Azië en Noord-Amerika. Het is een belangrijke basis voor luchtvaartmaatschappijen zoals easyJet Ryanair Volotea en Wizz Air.
Capodichino is strategisch gelegen in het dichtbevolkte stedelijke gebied van Napels en biedt makkelijke toegang tot de stad en de omliggende regio via meerdere snelwegen waaronder de A56 Tangenziale van Napels. Het beschikt over een recent gerenoveerde terminal met zes bewaakte parkeerplaatsen en een capaciteit van 1408 auto’s. De luchthaven heeft een landingsbaan van 2628 meter en is uitgerust met geavanceerde technologie zoals het ILS-systeem dat nauwkeurige landingen mogelijk maakt bij slechte zichtbaarheid.
De luchthaven is trots op haar geschiedenis die teruggaat tot 1910 toen het bekend stond als Campo di Marte. In de Tweede Wereldoorlog diende Capodichino als militaire basis voor de Regia Aeronautica en later voor de United States Army Air Forces tijdens de Italiaanse veldtocht. Vanaf 1950 werd Capodichino ook gebruikt voor burgerluchtvaart wat leidde tot een continue ontwikkeling van het vliegveld. In 1995 werd de luchthaven geprivatiseerd en sindsdien beheerd door Ge.s.a.c. de exploitant van de luchthavens van Campanië.
De luchthaven van Napels heeft door de jaren heen verschillende uitbreidingen ondergaan zoals de renovatie van het passagiersgedeelte en de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen en taxiwegen. Capodichino was ook de eerste luchthaven in Italië die elektrische bussen introduceerde in samenwerking met Ge.s.a.c. en Handler. De luchthaven heeft met succes de milieueffecten van zijn operaties verminderd door strikte naleving van geluidsbeperkingen en een nauwgezette monitoring van de vliegprocedures.
Vanwege de nabijheid van dichtbevolkte stedelijke gebieden is de toekomst van Capodichino als luchthaven een onderwerp van discussie. Het huidige stadsplan van Napels voorziet mogelijk in de verhuizing van de luchthaven om de ruimte om te vormen tot een stadspark. Dit zou tegemoetkomen aan de zorgen over veiligheid en milieu terwijl het ook nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden biedt voor de stad. Desondanks blijft Capodichino een belangrijk knooppunt voor zowel binnenlandse als internationale reizen met plannen voor verdere verbetering van de infrastructuur en dienstverlening.
Nieuws over Naples International Airport
- Geen nieuws gevonden.
Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.
Luchthaven | Stad |
---|---|
Henri Coanda International Airport | Boekarest |
Zurich Airport | Zurich |
Mohammed V International Airport | Casablanca |
Sofia Airport | Sofia |
Sharm el-Sheikh International Airport | Sharm El Sheikh |
Bologna Guglielmo Marconi Airport | Bologna |
Stuttgart Airport | Stuttgart |
Hamburg Airport | Hamburg |
Munich International Airport | München |
Brindisi - Salento Airport | Brindisi |
- Leonardo da Vinci-Fiumicino Airport
- Bari Karol Wojtyla Airport
- Brindisi - Salento Airport
- Falcone-Borsellino Airport
- Catania-Fontanarossa Airport