Hamburg Airport

Hamburg Airport (in het Duits Flughafen Hamburg) is een grote internationale luchthaven in Duitsland. In termen van passagiersvervoer is het de vijfde luchthaven van het land. Jaarlijks vertrekken of arriveren bijna 20 miljoen passagiers via Hamburg Airport. Het biedt vluchten naar grote Europese steden en naar Dubai en Tehran. Er is nog een luchthaven op Hamburg (Hamburg Finkenwerder Airport) waar de Airbus fabriek staat. Deze luchthaven is niet geschikt voor de burgerluchtvaart.

De luchthaven werd geopend in januari 1911 met dank aan de Hamburger Luftschiffhallen GmbH. Het is de oudste luchthaven wereldwijd dat nog gebruikt wordt. In Duitsland is alleen Tempelhof Airport ouder in Berlijn, maar die luchthaven is niet meer in gebruik. Toen de luchthaven geopend was bestond het uit 45 hectare en werd het voornamelijk gebruikt voor Zeppelins. In 1913 werd de luchthaven vergroot naar 60 hectare. Het noordelijke gedeelte werd gebruikt voor Zeppelins en het zuiden voor vliegtuigen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de hangar voor de Zeppelins gebruikt door millitairen tot het vernietigd werd in 1916.

Tijdens de Britse bezetting in 1945 kreeg het vliegveld zijn de huidige naam Hamburg Airport. Toen Lufthansa in 1955 passagiersvluchten introduceerde werd de luchthaven gebruikt als hub. Dit duurde een aantal jaar tot Frankfurt Airport het grotendeels overnam. Burgerluchtvaart werd steeds populairder en in Hamburg kon de luchthaven moeilijk verder groeien door de locatie in de stad. In 1959 starte Pan American World Airways de eerste lijndienst naar Hamburg. De route begon in New-York en ging via Londen door naar Hamburg en uiteindelijk Kopenhagen. Deze lijndienst werd gevlogen met de Boeing 707.

In de jaren zestig begonnen de discussies over het verplaatsen van de luchthaven naar Heidmoor bij Kaltenkirchen. Belangrijkste reden hiervoor was de beperkte uitbreidingsmogelijkheden op de huidige locaitie gecombineerd met geluidsoverlast. Deze plannen zijn uiteindelijk geschrapt doordat veel vluchten verplaatst werden naar Frankfurt. Begin 1980 startte Nortwest Orient met vluchten naar Hamburg vanuit Minneapolis. Een jaar lager introduceerde ze een tweede vlucht vanaf New-York via Kopenhagen naar Hamburg. Deze vluchten werden beide uitgevoerd met een Boeing 747.

In 1985 begon Pan American World Airways met een dagelijkse vlucht tussen New-York JFK en Hamburg. Een aantal jaar later begon American Airlines met een dagelijkse lijndienst van New-York naar Hamburg via Brussel. Tegelijk begon Delta Air Lines met een lijndienst van Atlanta via London Gatwick naar Hamburg. In maart 1990 startte Lufthansa met een dagelijkse vlucht vanaf Hamburg naar Newark en voegde daar in 1992 een directe vlucht naar Miami aan toe. Deze vluchten werden helaas eind 1992 alweer opgeschort.

In het begin van de jaren negentig ging de luchthaven moderniseren. Dit plan, genaamd HAM21, omvatte een pieruitbreiding van 500 meter, nieuwe terminal (Terminal 1) en het openen van Airport Plaza tussen de twee terminals met een geconsolideerde veiligheidszone. In 2009 opende het Radisson Blu Hotel Hamburg Aiport een vestiging op de luchthaven. Door de goede locatie heeft het hotel direct toegang tot de weg en aansluiting op de S-Bahn (het snelle OV van de stad). 

Hamburg Airport heeft op dit moment twee terminals. Terminal 1 en terminal 2 verbonden via het Airport Plaza. De drie gebouwen zijn ontworpen door Gerkan, Marg en Partners. Beide terminals hebben een hoog platform dat de vorm van een vleugel moet nabootsen. Het vertrekniveau is niveau 1 en voor aankomst moet je zijn op niveau 0. 

Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.

LuchthavenStad
Henri Coanda International AirportBucharest
Zurich AirportZurich
Barcelona-El Prat AirportBarcelona
Stuttgart AirportStuttgart
Cologne Bonn AirportKeulen
Graz AirportGraz
München AirportMünchen
Oslo Airport, GardermoenOslo
Stockholm Arlanda AirportStockholm
Gothenburg-Landvetter AirportGothenburg
To top