Faro Airport
Faro Airport of Faro International Airport heet officieel Faro - Gago Coutinho International Airport (in het Portugees Aeroporto Internacional de Faro - Gago Coutinho). De luchthaven ligt vier kilometer ten westen van de stad Faro in Portugal. In 1965 werd de Faro Airport geopend en is inmiddels een belangrijke toegangspoort tot de vakantieregio van de Algarve. Jaarlijks maken ruim 9 miljoen, vooral toeristen, gebruik van de luchthaven. In 2022 is de luchthaven vernoemd naar Gago Coutinho, Portugese geograaf, cartograaf, marineofficier, historicus en luchtvaartpionier. Tegelijkertijd werd de ingebruikname aangekondigd van een zonne-energiecentrale met een capaciteit van 3 MWp, waarmee 30% van de elektriciteitsbehoefte van de luchthaven kan worden opgewekt en de CO2-uitstoot met meer dan 1.500 ton per jaar wordt verminderd.
De luchthaven ligt sinds de opening in 1965 aan de zuidkust van Portugal. Tot 2010 was de Portugese regering de eigenaar van de luchthaven tot 2010 toen de Vinci Group de luchthaven overnam. Verantwoordelijk voor de explotatie van de luchthaven is altijd de luchthavenautoriteit ANA Aeroportos geweest. Faro Airport werd samen geëxploiteerd met de luchthavens Lissabon, Porto, Ponta Delgada, Santa Maria, Horta, Flores, Madeira en Porto Santo. ANA Aeroportos is verantwoordelijk voor de planning, ontwikkeling en aanleg van de toekomstige infrastructuur van de luchthaven.
Sinds de opening in 1966 tot de jaren 2000 heeft de luchthaven van Faro twee belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt: de nieuwe passagiersterminal in 1989 en de uitbreiding in 2001. Door de toenemende vraag naar vluchten en de behoeften aan veiligheid en tevredenheid van passagiers blijft de luchthaven zich ontwikkelen. Ook in de jaren 2009 tot en met 2013 zijn er ingrijpende verbeteringen uitgevoerd aan de landingsbaan en infrastructuur en is de terminal onder handen genomen. De luchthavenautoriteit kondigde in februari 2010 een uitbreidingsprogramma aan voor Faro International Airport. Fase één van de uitbreiding begon in 2010 en werd afgerond eind 2011. Fase twee begon in 2011 en werd voltooid in 2013. Faro International Airport verwerkte 5.447.200 passagiers en registreerde 39.789 vliegtuigbewegingen in 2008. Toen de uitbreiding van fase twee was voltooid, nam de jaarlijkse capaciteit van de luchthaven toe van zes miljoen naar acht miljoen passagiers. Het aantal afgehandelde passagiers per uur steeg tot 3.000, het aantal afgehandelde vliegtuigen per uur nam toe tot 30 en de parkeervakken voor vliegtuigen namen toe van 22 naar 33. Als onderdeel van de uitbreiding werden extra winkels en wachtruimtes gebouwd.
Vanaf 2019 kan Faro Airport negen miljoen passagiers per jaar verwerken. Er zijn 22 stands, waarvan 16 op afstand, met 60 incheckbalies en 36 gates.
Nieuws over Faro Airport
- Faro en Funchal krijgen directe vluchten naar New York
- Noodlanding op Faro Airport in Portugal
Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.
Luchthaven | Stad |
---|---|
Stuttgart Airport | Stuttgart |
Hamburg Airport | Hamburg |
Munich International Airport | München |
Toronto Pearson International Airport | Toronto |
Paris Charles de Gaulle Airport | Parijs |
Hannover-Langenhagen Airport | Hannover |
Stockholm Arlanda Airport | Stockholm |
London Gatwick Airport | Londen |
Henri Coanda International Airport | Boekarest |
London Heathrow Airport | Londen |
- Lisbon Humberto Delgado Airport
- Malaga Airport
- Mohammed V International Airport
- Francisco de Sa Carneiro Airport
- Adolfo Suarez Madrid-Barajas Airport