Schiphol en andere Europese luchthavens zijn weer druk bezocht. Budgetmaatschappijen zoals Ryanair en easyJet lijken hiervan te profiteren. Toch is er geen opperbeste stemming in de sector.
Luchtvaartmaatschappijen hebben te maken met vertraagde leveringen van onderdelen. Er is ook een tekort aan piloten en technisch personeel. Voor prijsvechters in Nederland wordt het moeilijker door beleidswijzigingen op Schiphol. Deze omvatten een mogelijke nachtsluiting en stijgende havengelden.
De Europese budgetmaatschappijen rapporteerden een passagierstoename in 2023. Echter, operationele problemen beperken het aantal inzetbare toestellen. EasyJet en Wizz Air, bijvoorbeeld, kampen met leveringsproblemen die hun groei belemmeren.
Transavia, onderdeel van Air France-KLM, heeft het moeilijk en lijdt verlies. De maatschappij vervoerde wel 21 miljoen passagiers maar de financiële resultaten zijn teleurstellend, vooral in Frankrijk.
Ryanair blijft marktleider in Europa, met een nettowinst van €1,9 miljard in 2023. Echter, leveringsproblemen bij Boeing dwingen Ryanair zijn groeiprognose te verlagen.
De vliegbelasting en de kosten voor CO2-uitstoot stijgen, wat extra druk legt op de luchtvaartmaatschappijen. Met de verwachte tariefverhogingen op Schiphol wordt vliegen vanaf deze luchthaven mogelijk duurder. Dit zou kunnen leiden tot een afname van vluchten van en naar Nederland, met name voor easyJet.