Transavia overweegt vertrek uit Nederland als Schiphol ’s nachts sluit

Marcel de Nooijer, de CEO van Transavia, heeft aangegeven dat een vertrek uit Nederland een optie is als Schiphol ’s nachts gesloten blijft. Vorig jaar nam Schiphol maatregelen om de overlast voor omwonenden te beperken. Dit houdt onder meer een vliegverbod in van middernacht tot 6 uur en een verbod op geplande of niet-noodzakelijke landingen van middernacht tot 5 uur.

Tijdens een gesprek op het radioprogramma Sven op 1 liet De Nooijer weten dat alle mogelijkheden openliggen. “We moeten in elke situatie oplossingen overwegen,” reageerde hij op een vraag over de gevolgen van de nachtelijke sluiting.

De Nooijer benadrukte het Nederlandse karakter van de luchtvaartmaatschappij, als dochter van KLM, en de groei die Transavia in Nederland heeft doorgemaakt. “Het is moeilijk om alles ineens op te pakken en te verplaatsen. Dit zou grote gevolgen kunnen hebben.”

De luchthaven had oorspronkelijk plannen om dit beleid in de herfst van 2025 in te voeren, maar overweegt nu een vervroeging naar 1 april volgend jaar. Volgens De Nooijer gebruikt Transavia 73 procent van de nachtelijke slots op Schiphol. “Wij zijn de grootste gebruiker van die tijdsloten.”

Het afgelopen jaar heeft Transavia zich verzet tegen het nachtelijk sluiten van Schiphol. De Nooijer stelt dat dit niet nodig is, omdat de nieuwe vliegtuigen van de maatschappij stiller zijn. Hij waarschuwt ook voor hogere ticketprijzen als Schiphol ’s nachts dicht zou gaan.

Transavia heeft haar model gebaseerd op het gebruik van nachtelijke slots, wat helpt de prijzen laag te houden, zelfs tijdens vakantieperiodes. Het gebruik van de nacht is cruciaal voor de inzet van vliegtuigen en omzet.

“Door vliegtuigen driemaal per dag in te zetten, kunnen we veel stoelen vervoeren en blijven de vluchten betaalbaar. De nacht speelt hierin een belangrijke rol,” verklaart de CEO.

To top