Ryanair heeft aangekondigd zijn capaciteit op de luchthaven Berlijn Brandenburg met 20% te verminderen vanwege de hoge toegangskosten. De Duitse overheid en het luchthavenbeheer hebben het niet voor elkaar gekregen deze kosten te verlagen. Hierdoor verliest Ryanair zes routes en twee vliegtuigen die op Berlijn gestationeerd staan.
De luchtvaartmaatschappij wijst op een stijging van 24% in de luchtvaartbelasting en verdubbelde kosten voor luchtverkeersleiding sinds 2019. Ook staat een verhoging van 50% van de veiligheidskosten gepland vanaf januari 2025. Als gevolg hiervan zal Ryanair zijn capaciteit verplaatsen naar EU-landen met lagere of geen luchtvaartbelastingen, zoals Italië, Polen en Spanje.
Duitsland en specifiek de luchthaven van Berlijn herstellen langzamer van de pandemie dan andere Europese steden. Met slechts 82% van de pre-Covid niveaus, blijft Berlijn achter bij steden als Dublin, Manchester en Kopenhagen die lagere toegangskosten hanteren.
Eddie Wilson, CEO van Ryanair, bekritiseerde de trage reactie van zowel de federale als lokale overheid en het luchthavenbeheer. “Het is een schande dat Berlijn, een van de grote steden in Europa, zo’n trage herstelperiode heeft,” zei Wilson. Hij voegde toe dat dit de luchtvaart, het toerisme, de economie en het herstel na Covid in Duitsland verder zal schaden. Dit terwijl concurrerende EU-hoofdsteden zullen profiteren van de groei in Ryanair-verkeer dat wordt omgeleid van deze dure, niet-concurrerende markt.