De woordvoerder van Rotterdam The Hague Airport weerlegt beweringen over mogelijke krimp. Berichten over een verplichte krimp door stikstofuitstoot zijn incorrect, zegt hij.
Volgens NRC zou een rechterlijke uitspraak tot minder vluchten leiden. Rotterdam The Hague Airport bestrijdt dit. Het vliegveld erkent wel dat stikstof een intern probleem is.
De verwarring komt door diverse kwesties rondom het vliegverkeer, vindt de woordvoerder. “Deze kwesties staan los van elkaar.” Problemen bij Transavia, de aanvraag van een natuurvergunning, en een nieuw luchthavenbesluit spelen tegelijk.
Het luchthavenbesluit betreft de toekomstige capaciteit van het vliegveld. “Dit staat los van de natuurvergunning,” zegt de woordvoerder.
Het vliegveld kocht onlangs stikstofrechten van twee boerderijen voor de natuurvergunning. Dit vereist het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit sinds 2020.
De aankoop van stikstofrechten dient als extra zekerheid, aldus de woordvoerder. Het vliegveld verwacht de natuurvergunning spoedig te ontvangen.
“We moeten wachten op duidelijkheid over de natuurvergunning,” zegt hij. Ondanks speculaties blijft de luchthaven operationeel. “We hebben bestaansrecht, ook zonder natuurvergunning.”