KLM vindt dat Schiphol moet groeien

Als Schiphol niet verder kan groeien komen de herstel- en groeiplannen van KLM in gevaar. Daarom wil topman Pieter Elbers zo snel mogelijk om tafel om te spreken over nieuwe groeiplannen die in zouden 2020 moeten ingaan.

Jos Nijhuis van Schiphol is niet van plan de plannen van tien jaar geleden open te breken. Deze afspraken zijn gemaakt op het dieptepunt van de crisis met daarin het maximale aantal starts en landingen. Mochten de plannen niet opengebroken worden dan leidt dit ertoe dat tot eind 2020 geen groei mogelijk is. Dit ondanks dat de geluids- en milieuhinder de afgelopen jaren veel sterker is gedaald dan destijds is afgesproken.

“Ik zou het hoogst onverstandig vinden om tot 2021 de huidige situatie vol te houden,” zegt Elbers desgevraagd. “De grenzen liggen vast in de huidige afspraken, die uit 2008 stammen. De situatie is aanzienlijk veranderd. Het kan niet zo zijn dat wij bijna vier jaar niet zouden kunnen groeien. Dat zou geen goede zaak zijn voor het herstel van KLM en geen goede zaak voor de omgeving. Schiphol moet ons ruimte blijven geven.”

Ook de organisatie van luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, Barin, wil dat de groeiafspraken rond de luchthaven worden opengebroken. Terwijl in 2008 was afgesproken dat de geluidshinder in 2020 5 procent lager zou moeten liggen, is de daling van het aantal gehinderden door geluidsisolatie, andere routes en stillere vliegtuigen nu al 20 tot 34 procent, afhankelijk van de rekenwijze.

Volgens Barin moet die ‘geluidsruimte’ nu direct worden gebruikt voor verdere groei van het aantal vluchten met de nieuwste en relatief stillere vliegtuigtypes, zoals de Dreamliner van Boeing en de A350 van Airbus.

To top