Liege Airport
Liege Airport (ook wel luchthaven Luik-Bierset genoemd) bevindt zicht 10 kilometer ten Westen van de Belgische stad Luik. In het Frans wordt de luchthaven Aéroport de Liège genoemd. Op het gebied van goederenvervoer is het de grootste luchthaven van België, maar op het gebied van passagiersvluchten is het een van de kleinste. Alleen luchthaven Kortrijk heeft minder passagiersvluchten in België. De luchthaven is eigendom van Waals Gewest (Wallonië) en wordt geëxploiteerd door SAB s.a. dat in 1990 een concessie kreeg om de Liege Airport te promoten en onderhouden. De aandeelhouders van Liège Airport s.a. zijn Société de leasing et de Financement [S.L.F.] (50%), SOWAER (25%) en Aéroports de Paris Management (25 %).
Zoals aangegeven wordt deze luchthaven voornamelijk voor vrachtvervoer gebruikt. Het is dan ook de hub voor verschillende vrachtmaatschappijen zoals ASL Airlines, El Al Cargom CAL Cargo Air Lines en Ethiopian Airlines Cargo. Voor ASL Belgium Airlines staat de gehele vloot op Liege Airport.
De luchthaven is ontstaan omstreeks 1914. Dit was een grasbaan in de gemeente Ans. Tijdens de Eerste Wereldoorlog komt de grasbaan in handen van de Duitse bezetter die op het grondgebied van Bierset een plek had waar het vliegtuigen kon repareren. Daarnaast was het een steunpunt tussen Duitsland en het front. Na de oorlog vestigt het Belgische leger zich op de luchthaven. In 1930 wordt de grasbaan verlaten en ligt de focus vooral op het vliegveld Bierset. Hier wordt een lijndienst tussen Brussel, Antwerpen en Bierset opgezet. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bezetten de Duitsers opnieuw de luchthaven.
Na de oorlog komt de luchthaven weer in handen van de Belgische overheid en komt de burgerluchtvaart weer op gang. Die bestaat onder andere uit een lijndienst door Sabena tussen Luik en Parijs. In 1953 neemt het ministerie van defensie de controle weer over en wordt het een militaire luchthaven. In 1976 wordt de luchthaven weer ingezet en wordt er weer gestart een lijndienst tussen Luik, Londen en Charleroi. Helaas zonder al te veel succes.
in 1990 wordt het beheer van de luchthaven overgedragen aan SAB s.a. om het nieuw leven in te blazen. In 1994 zijn de effecten hiervan duidelijk zichtbaar doordat het aantal passagiersvluchten toeneemt. In 1996 komt ook het vrachtverkeer op gang en een jaar later vestigt Fedex (voorheen TNT Airways) zich op de luchthaven. Bijna 10 jaar later wordt een nieuwe passagiersterminal geopend om ervoor te zorgen dat de luchthaven kan blijven groeien. Met deze terminal kan Liege Airport 1 miljoen passagiers per jaar vervoeren. Echter omdat Brussels South Charleroi Airport hard groeit beslist de Waalse overheid dat de focus van Liege Airport moet liggen op het vrachtverkeer. Het passagiersaantal is per jaar daarom nog nooit boven de 500.000 uitgekomen.
Nieuws over Liege Airport
- Geen nieuws gevonden.
Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.
- Brussels Airport
- Eindhoven Airport
- Düsseldorf International Airport
- Cologne Bonn Airport
- Luxembourg Findel Airport