Brussels South Charleroi Airport

Brussels South Charleroi Airport (ook wel Brussels-Charleroi Airport, Charleroi Airport of soms Gosselies Airport genoemd) is een internationale luchthaven ten noorden van Charleroi. De luchthaven bevindt zich op 46 kilometer van Brussel en is de tweede luchthaven van België na Brussel Airport.

De eerst luchtvaartactiviteiten in Gosselies vonden plaats in 1919 als vliegschool. In 1931 vestigde de Britse vliegtuigbouwer Fairey Aviation een dochteronderneming op de luchthaven. Tijdens de Tweede Oorlog van 14 september 1944 tot en met 10 augustus 1945 s het terrein ingericht als Advanced Landing Ground voor de geallieerde luchtmacht. Na de oorlog werd het een openbare luchthaven, maar de belangrijkste activiteiten bleven luchtvaartconstructie.

In de jaren zeventig lanceerde de nationale luchtvaartmaatschappij van België een lijndienst tussen Charleroi en Londen. Door de slechte resultaten werd deze dienst al snel stopgezet. De luchthaven werd toentertijd vooral gebruikt voor vluchten naar populaire vakantiebestemmingen aan de Middellandse Zee en Algerije. 

Brussels South Charleroi maakte een flinke groei door in de jaren negentig. Dit kwam hoofdzakelijk door de komst van budgetmaatschappij Ryanair en de nieuwe routes die dit met zich meebracht. In 2000 kwam daar Wizz Air en de Poolse luchtvaartmaatschappij Air Polonia bij. De laatste bood diensten aan naar Warschau en Katowice voordat ze in 2004 failliet ging. In 2006 kondigde Jet4You drie wekelijkse vluchten aan naar Casablanca in samenwerking met Jetairfly.

In 2008 opende Brussels South Charleroi Airport een nieuwe terminal. Deze terminal kan 5 miljoen passagiers jaar vervoeren. Door de snelle groei van de luchtvaart werd dit aantal al in 2010  bereikt. In 2017 werd een tweede (Terminal 2) geopend om Terminal 1 te ontlasten. Met deze terminal zouden 10 miljoen passagiers per jaar vervoerd kunnen worden. Ook werd in 2019 de Charleroi Airport Baan verlengt met 650 meter. 

De Europese Commissie heeft bezwaar gemaakt tegen de hulp die de luchthaven Boodt aan Ryanair. Omdat de luchthaven eigenaar is van de Waalse overheid en steun gezien wordt als staatsteun. Op 17 december 2008 is het bezwaar van de Europese Commissie ongegrond verklaart.

Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.

LuchthavenStad
Djerba-Zarzis International AirportDjerba
Warsaw-Modlin Mazovia AirportWarschau
Eleftherios Venizelos International AirportAthene
Bergerac-RoumaniereBergerac/Roumanière
Almeria AirportAlmería
Lisbon Humberto Delgado AirportLissabon
Naples International AirportNápoli
Zaragoza AirportZaragoza
Perpignan-Rivesaltes AirportPerpignan/Rivesaltes
Francisco de Sa Carneiro AirportPorto
To top