De Marokkaanse luchthavens hebben in 2024 een recordaantal reizigers verwerkt: maar liefst 32,7 miljoen. Dat is een stijging van 21% ten opzichte van vorig jaar, aldus cijfers van luchthavenbedrijf ONDA. Het hogere aantal internationale reizigers (plus 20%) en binnenlandse passagiers (plus 30%) speelt hierin een belangrijke rol.
Om verdere groei op te vangen, werkt ONDA aan de strategie “Luchthavens 2030”. Die richt zich op uitbreiding van de infrastructuur, een betere passagierservaring en een moderne aanpak binnen het bedrijf. Ook Royal Air Maroc wil flink groeien. De luchtvaartmaatschappij gaat haar vloot uitbreiden van 50 naar 200 toestellen tegen 2037 om een nog grotere rol in de internationale luchtvaart te spelen.
Casablanca’s Mohammed V-luchthaven, de grootste van het land, krijgt een capaciteitsverhoging van 14 naar 35 miljoen passagiers tegen 2029. Andere luchthavens, zoals die in Marrakech, Agadir, Tanger en Fez, worden ook uitgebreid om de verwachte reizigersgroei op te vangen. Deze plannen hangen samen met de mede-organisatie van het WK voetbal in 2030, waarvoor Marokko nieuwe en grotere luchthavens nodig heeft.