Budgetmaatschappijen zoals Ryanair, Vueling, EasyJet en Transavia hebben het reizen voor velen toegankelijk gemaakt, maar door extra kosten kunnen ze ook ergernis veroorzaken. Vooral op Alicante Elche Airport leidt dit tot frustratie.
Ryanair, de bekende budgetmaatschappij uit Ierland, staat centraal in meer dan de helft van alle officiële klachten op het Costa Blanca vliegveld.
Nieuwe gegevens tonen dat de klantenservice van Alicante Airport tussen januari en 11 augustus dit jaar 41 klachten behandelde. Hiervan waren er 22 gericht tegen Ryanair. Ook Aena en Iberia kregen elk 6 klachten, terwijl Vueling 4 keer werd bekritiseerd.
De klachten variëren sterk, maar veelvoorkomende problemen zijn bagageafhandeling, kwaliteit van dienstverlening, extra kosten voor tweede koffers en handbagage, en betalingen voor stoelselectie. Veel passagiers ervaren ook problemen met vluchtvertragingen en annuleringen, maar deze worden door een andere afdeling behandeld.
Ook in Valencia concentreren low-cost maatschappijen de meeste klachten. Hier opende men in dezelfde periode 103 dossiers, waarvan 40 gericht tegen Ryanair, gevolgd door Vueling met 13, en Volotea met 8 klachten.
In Castellón, waar dit jaar slechts 5 klachten zijn ontvangen, zijn deze verdeeld tussen Vueling (3) en Ryanair (2).