De recente staking van de Franse luchtverkeersleiders heeft aanzienlijke hinder veroorzaakt voor het vliegverkeer tussen Schiphol en Parijs, met gevolgen die zich ver uitstrekken tot vluchten die het Franse luchtruim moeten doorkruisen. Op donderdag werden als gevolg van deze stakingen acht vluchten van Air France en KLM geannuleerd. Daarnaast waarschuwde Ryanair dat het meer dan driehonderd vluchten moest annuleren, die niet alleen uit Frankrijk vertrekken of daar aankomen, maar ook andere Europese bestemmingen zoals het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en Griekenland betreffen.
De staking, die centraal staat in een breder gevecht voor betere loon- en arbeidsvoorwaarden door de Franse luchtverkeersleiders, had aanvankelijk afgeblazen kunnen worden na een akkoord met de belangrijkste vakbond SNCTA over salarisverhogingen. Echter, de overeenkomst kwam te laat om de verstoringen te voorkomen omdat de onderhandelingen met andere vakbonden nog gaande waren. Dit resulteerde in significante verstoringen in de Europese luchtverkeersnetwerken, met name omdat de Franse luchtruimbescherming tijdens nationale stakingen niet gegarandeerd is.
Deze situatie heeft de roep om actie versterkt vanuit verschillende hoeken van de luchtvaartindustrie. Ryanair heeft de Europese Unie verzocht om dringende maatregelen te nemen om de vluchten over Frankrijk te beschermen tijdens dergelijke stakingen. Dit sentiment wordt gedeeld door de Vereniging van luchtvaartmaatschappijen (ALA), die benadrukt dat Spanje, na Frankrijk, het meest getroffen land is door deze stakingen. Volgens ALA zullen ongeveer 50% van de vluchten die in Spanje worden uitgevoerd, vertraging ondervinden, waarvan 85% noch in Frankrijk zal vertrekken noch daar zal aankomen. Dit illustreert de omvangrijke impact die de Franse stakingen hebben op het Europese vliegverkeer.