Luchtvaart maakt comeback

In Nederland heeft de luchtvaart het moeilijk. Schiphol verhoogt de havengelden met 37% in drie jaar. De hogere tarieven zijn noodzakelijk door onder andere loonsverhogingen en investeringen in goede infrastructuur. Ook het hoofdpijndossier Lelystad Airport is nog niet op zijn einde. Waarschijnlijk maakt het kabinet volgend jaar een keuze of het open gaat of niet. Hoewel het aantal vluchten op bijna alle luchthavens zijn toegenomen behalve Groningen Airport lijkt de rek er uit.

In andere landen of continenten lijkt er een andere beweging gaande. Elke maand vertrekken er flink meer vluchten van de luchthavens en er wordt geïnvesteerd om die groei verder door te zetten aankomende jaren. De luchthavens worden groter en moderner met als doel aantrekkelijk te zijn voor luchtvaartmaatschappijen en en passagiers. Belangrijke ontwikkelingen hebben wij hieronder uiteengezet:

Istanbul Airport
De nieuwe luchthaven van Istanbul betreft een project van 7,2 miljard dollar. Dit eerste deel van het grootschalige Airport City-project is ontworpen om Istanbul te ontwikkelen tot een internationaal luchtvaartknooppunt. Het vliegveld zal uiteindelijk zes startbanen, plaats voor 500 vliegtuigen en een capaciteit van 150-250 miljoen passagiers per jaar hebben.
Deze uitbreiding moet de luchtvaartsector in Turkije met 27,5% laten groeien binnen drie jaar.

King Salman International Airport
King Salman International Airport (KSIA) heeft vier toonaangevende bedrijven ingeschakeld om een van de grootste luchthavens ter wereld te bouwen als onderdeel van Vision 2030. De Britse bedrijven Foster + Partners, Jacobs en Mace en het Saudische Nera ontwikkelen een 57 km² grote luchthaven met zes startbanen, gericht op duurzaam ontwerp en een unieke reiservaring.

KSIA, gepland voor 2030, zal jaarlijks 100 miljoen passagiers ontvangen en LEED Platinum-certificering behalen dankzij energiezuinige technologieën en innovaties zoals digitale torens voor luchtverkeersleiding. Deze ontwikkeling ondersteunt Saoedi-Arabië’s doel om de economie te diversifiëren en Riyadh tot internationaal knooppunt te maken.

Centralny Port Komunikacyjny
Premier Donald Tusk heeft bevestigd dat de bouw van het Centralny Port Komunikacyjny (CPK), een groot luchthavenknooppunt tussen Łódź en Warschau, doorgaat. Het project omvat een nieuwe luchthaven bij Baranów en een uitgebreid spoorwegnet dat Poolse steden binnen 100 minuten met elkaar verbindt. Volgens de goedgekeurde General Plan 2022-2060 is de eerste fase van het CPK gepland om in 2028 operationeel te zijn, met een capaciteit om 40 miljoen passagiers per jaar te verwerken. In de tweede fase, die loopt tot 2060, wordt verwacht dat de capaciteit zal toenemen tot ongeveer 65 miljoen passagiers per jaar.

Suvarnabhumi Airport
Airports of Thailand (AoT) heeft een plan goedgekeurd om de capaciteit van Suvarnabhumi International Airport te vergroten naar 80 miljoen passagiers per jaar in 2031. Met een investering van 159 miljard baht zal de uitbreiding de luchthaven positioneren als een top 20 wereldwijd luchtvaartknooppunt. Het plan omvat een vierde startbaan en uitbreidingen van de terminal naar het zuiden en westen. De Zuidterminal zal vier en een half jaar duren om te bouwen; de nieuwe startbaan vier jaar. De uitbreiding is cruciaal gezien het tekort aan ruimte in de hoofdterminal en de verwachte toestroom van toeristen.

Mega Airport City in Bishoftu
Ethiopian Airlines heeft een contract getekend met Dar Al-Handasah Consultants voor de bouw van een Mega Airport City in Bishoftu, Ethiopië, dat jaarlijks 110 miljoen passagiers zal kunnen verwerken. Deze ultramoderne luchthaven, 40 km van Addis Abeba, moet Ethiopië transformeren tot een luchtvaartknooppunt van wereldformaat. De eerste fase, voltooid in 2029, zal al 60 miljoen passagiers kunnen bedienen. Hiermee zet Ethiopian Airlines een belangrijke stap om de Afrikaanse luchtvaart te versterken.

To top