Lufthansa heeft plannen om de capaciteit van luchthaven Fiumicino in Rome te vergroten tot 100 miljoen passagiers per jaar als onderdeel van haar strategie voor internationale expansie. Carsten Spohr, CEO van Lufthansa, ziet Fiumicino als een belangrijke toegangspoort naar Afrika en Latijns-Amerika, dankzij de ruimte voor uitbreiding in terminals en startbanen. Lufthansa investeerde eerder 41 procent in ITA Airways, wat volgens Spohr cruciaal is voor de groeiplannen van het Duitse luchtvaartbedrijf.
Hoewel Aeroporti di Roma (ADR) een ontwikkelingsplan van 8 miljard euro heeft ingediend, wacht goedkeuring nog steeds op groen licht van de Italiaanse toezichthouder ENAC. Sommige analisten twijfelen echter of ITA Airways kan concurreren met gevestigde maatschappijen in Spanje en Portugal voor verbindingen naar Latijns-Amerika. Toch benadrukt Lufthansa dat het succes van ITA niet alleen afhankelijk is van Fiumicino, maar ook van het verzorgingsgebied in Milaan.
Ondanks uitdagingen, zoals stijgende loonkosten en eerdere faillissementen in de sector blijft Lufthansa optimistisch. Analisten verwachten dat de luchthaven in 2024 de grens van 50 miljoen passagiers zal overschrijden. Met steun van de Italiaanse overheid kan Fiumicino de concurrentie aangaan met andere grote Europese hubs waarbij Rome’s positie als toeristische bestemming en verbinding naar Zuid-Amerika wordt versterkt.