Rijdbare koffers zijn steeds populairder, maar worden nu beperkt op Japanse luchthavens. Veiligheidszorgen en illegaal gebruik op wegen zijn de oorzaak. Deze koffers, vergelijkbaar met elektrische scooters en steps, bereiken snelheden tot 13 km/u. Modobag introduceerde de eerste rijdbare koffer in 2016.
De markt voor rijdbare bagage was $182 miljoen waard in 2021. Verwacht wordt dat deze stijgt naar $304 miljoen in 2031.
Japan neemt strenge maatregelen door de populariteit. Haneda Airport in Tokio verbiedt ze om botsingen te voorkomen. Narita International Airport heeft soortgelijke waarschuwingen afgegeven. Verkeerswetten in Japan vereisen een rijbewijs om deze koffers buiten luchthavens te gebruiken.
Recent werd een Chinese vrouw beboet in Osaka voor rijden zonder licentie. Japanse wetten zien rijdbare koffers als “gemotoriseerde fietsen”. Dit vereist registratie, een helm en verzekering.
In de VS zijn ze toegestaan in terminals met TSA- en FAA-goedkeuring. Singapore Changi Airport verbiedt ze volledig. In Canada zijn kleine door lithiumbatterijen aangedreven voertuigen verboden in bagage.
De regelgeving varieert sterk en hangt af van de classificatie als gemotoriseerd voertuig.