Singapore Changi Airport

Contact met Singapore Changi Airport
  • www.changiairport.com
  • +65 6595 6868
  • X
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Singapore Changi Airport (ook wel Changi Airport genoemd) is de internationale luchthaven van Singapore en tevens een belangrijke hub in Azië. Als een van de drukste luchthavens wereldwijd voor passagiers- en vrachtverkeer is de luchthaven meerdere keren beoordeeld tot "World Best Airport door Skytrax. Daarnaast is het ook beoordeeld als een van de schoonste luchthavens. Meer dan 100 verschillende luchtvaartmaatschappijen vliegen vanaf de luchthaven naar bestemmingen in Europa, Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Noord-Amerika.

    De luchthaven ligt in het gelijknamige district ten van Changi, aan de oostkant van de Singapore. Ongeveer 25 km ten Oosten van Downtown Core. Dit is het historische centrum en het centrum van Singapore en het belangrijkste commerciële gebied in Singapore. Door de gunstige ligging van Singapore wordt de luchthaven veel gebruikt voor tussenstops. In 2019 bediende de luchthaven bijna 70 miljoen passagiers waarmee het de 18e druktste luchthaven van de wereld was. Beheerder van de luchthaven is de Changi Airport Group wat een volledige dochteronderneming onder de bevoegdheid van het Ministerie van Financiën van de regering van Singapore. 

    Voordat Changi Airport gebouwd was bevond de belangrijkste luchthaven van Singapore zich in Paya Lebar. In 1955 opende zich de eerste landingsbaan en een kleine terminal voor passagiers. De beslissing om de luchthaven van Paya Lebar te verplaatsen was gebasseerd op een aantal factoren. De groei van het wereldwijde vluchtverkeer zorgde voor opstoppingen. Dit werd steeds belangrijker nadat het aantal passagiers van 1955 tot 1975 vertienvoudigde tot 4 miljoen. Hierdoor moest er ruimte gemaakt worden voor de groeiende vraag en de wens om van Singapore een belangrijk luchtvaartknooppunt te maken.

    De regering van Singapore had twee opties op dat moment. De luchthaven van Paya Lebar te behouden of een nieuwe luchthaven bouwen. Na uitgebreide studies werd in 1972 besloten om de luchthaven op Paya Lebar te houden. Er werd een plan gemaakt voor een extra landingsbaan en uitbreiding van de passagiersterminal. In 1973 werden de plannen alweer herzien door de oliecrisis.

    In 1975 werd alsnog besloten om de luchthaven te bouwen op de oostpunt van het hoofdeiland Changi. De bestaande luchthaven bevond zich in een gebied met potentieel voor stedelijke groei en vliegtuigen zouden vanaf de nieuwe luchthavens over zee kunnen vliegen. Hiermee zou de geluidsoverlast boven woonwijken voorkomen worden. Ook zouden rampzalige gevolgen uitblijven als bij een luchtongeval het vliegtuig zou neerstoren op een woonwijk. De luchthaven van Paya Lebar werd omgebouwd naar een millitaire luchthaven genaamd Paya Lebar Air Base.

    Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.

    LuchthavenStad
    Suvarnabhumi AirportBangkok
    Phuket International AirportPhuket
    Darwin International AirportDarwin
    Broome International AirportBroome
    Soekarno-Hatta International AirportJakarta
    Ngurah Rai International AirportBali
    Juanda International AirportSurabaya
    Kualanamu International AirportMedan
    Bandaranayake International Air PortKatunayake
    Da Nang International AirportDa Nang
    To top