Een mogelijke cyberaanval heeft voor de derde dag op rij systemen van Seattle-Tacoma International Airport verstoord, waaronder internet, telefoons, e-mail en andere systemen. Medewerkers van de luchthaven werken hard aan het onderzoek naar de storingen en het herstel van de dienstverlening.
“We werken non-stop om de noodzakelijke systemen weer online te krijgen en de impact op onze passagiers te beperken,” zei Lance Lyttle, luchtvaartdirecteur van het vliegveld, tijdens een persconferentie op zondag.
Lyttle meldde dat het vliegveld met hulp van externe experts en in nauwe samenwerking met federale partners, waaronder de Transportation Security Administration en Customs and Border Protection, de storing onderzoekt. Details over de volledige omvang van de uitval zijn nog niet vrijgegeven. Volgens Lyttle heeft het geen invloed op de mogelijkheid van TSA om passagiers te screenen.
Sommige luchtvaartmaatschappijen, waaronder Delta en Alaska Airlines, meldden geen onderbrekingen in de service door de storing. Beide maatschappijen gebruiken Sea-Tac als een hub. De storing beïnvloedde echter wel het bagagesorteersysteem van de Port of Seattle, waardoor luchtvaartmaatschappijen passagiers adviseerden om indien mogelijk geen bagage in te checken om vertragingen te voorkomen. Ook het systeem voor gevonden voorwerpen was getroffen.
Het vliegveld adviseerde reizigers om extra tijd uit te trekken voor hun bezoek aan het vliegveld en om zoveel mogelijk gebruik te maken van mobiele applicaties van luchtvaartmaatschappijen voor instapkaarten en bagagelabels.