Maastricht Aachen Airport staat voor het tweede jaar op rij voor een financieel slecht jaar. De luchtvrachtsector stortte volledig in en steeds minder passagiers vertrekken vanuit Beek voor vakanties. De verwachtingen waarop Provinciale Staten in 2022 besloot Maastricht Aachen Airport open te houden en te steunen met miljoenen, blijken steeds minder haalbaar.
Door uitbreiding van Luik Airport dreigt nog meer concurrentie, wat de positie van Maastricht Aachen Airport verder verzwakt. Maastricht Aachen Airport is nu al een stuk kleiner dan Luik, dat dag en nacht open is. De Provinciale Staten besloot dat er vanaf 2025 pas vanaf 7:00 uur gevlogen mag worden op Maastricht Aachen Airport, wat nadelig is voor de concurrentiepositie.
Het aantal tonnen luchtvracht daalde in het derde kwartaal met 15% naar 5743 ton. In 2023 kreeg Maastricht Aachen Airport de grootste klap met een daling van 75% in aangevoerde tonnen vracht, mede door onderhoud aan de startbaan in mei en juni. Ook passagiersvervoer daalde met bijna 20% in het derde kwartaal, terwijl landelijke cijfers juist een stijging laten zien.
De provincie werd in 2019 volledig eigenaar van Maastricht Aachen Airport om het vliegveld te redden, en verkocht later 40% van de aandelen aan Royal Schiphol Group. Joost Meijs, de nieuwe directeur van Maastricht Aachen Airport, zal eind deze maand in een Statencommissie de situatie toelichten.