Ooit vliegtuig boarden met gezichtsherkenning in Tokyo en Parijs

Het World Economic Forum (WEF) heeft de tweede versie van het framework gelanceerd. Dit framework genaamd Facial Recognition Technology (FRT) moet gezichtsherkenning mogelijk maken om passagiers te laten boarden op een vlucht. Daarnaast moet het zorgen voor transparantie en vertrouwen bij de passagiers.

Het gezichtsherkennings framework zorgt voor een aantal nuttige toepassingen. Denk aan het eenvoudig boarden van een vliegtuig. Helaas zijn er ook kanttekeningen. Denk aan privacy issues, het verkeerd identificeren van passagiers of zelfs racisme.

In een verklaring van het World Economic Forum geven ze aan dat beleidsmakers vooral reageerden om gezichtsherkenning te verbieden. Door de komst van COVID en de noodzaak om wachtrijen soepel te laten verlopen is dit veranderd. Kay Firth-Butterfield, hoofd kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning, World Economic Forum, benadrukte dat een groot aantal spelers uit de industrie overweegt om gezichtsherkenning in te zetten om processen te verbeteren. “Toch brengt dit verschillende risico’s met zich mee voor zowel klanten als burgers”, zei ze. “Dit is de eerste inspanning van meerdere belanghebbenden om deze risico’s effectief te beperken.”

Het FRT is ontworpen in samenwerking met belangrijke spelers uit de sector zoals Tokyo-Narita Airport en Paris Airport.