Milano Malpensa

Milano Malpensa bevindt zich in Milaan, Italië. Maak hieronder een keuze voor de aankomsttijden of vertrektijden vanaf Milaan.


Tijd
Land Italië
IATA MXP
ICAO LIMC
Tijdzone Europe/Rome

Milan Malpensa Airport is de grootste internationale luchthaven in Noord-Italië en bedient Lombardije, Piemonte en Ligurië, evenals het Zwitserse kanton Ticino. De luchthaven ligt op 49 kilometer ten noordwesten van Milaan, naast de rivier de Ticino die Lombardije en Piemonte scheidt.

In 2022 verwerkte de luchthaven Malpensa 21,3 miljoen passagiers en was daarmee de 23e drukste luchthaven van Europa wat betreft passagiersvervoer, en de op een na drukste luchthaven van Italië na de luchthaven Rome Fiumicino. Wat betreft vrachtvervoer is het de drukste luchthaven van Italië. In 2022 verwerkte Milan Malpensa Airport 721.254 ton internationale vracht.

Samen met de luchthavens Linate en Orio al Serio vormt Milan Malpensa het luchthaven netwerk van Milaan met in 2022 in totaal 42,2 miljoen passagiers.

Het huidige Malpensa Airport is al meer dan 100 jaar actief in de luchtvaart. Het begon op 27 mei 1910 toen de gebroeders Caproni hun "vliegmachine", de Cal-biplane, lieten vliegen. In de daaropvolgende jaren stegen veel vliegtuigprototypes op van dezelfde locatie, uiteindelijk werd besloten om het landbouwperceel om te vormen tot een formele luchthaven. Zowel Gianni Caproni als Giovanni Agusta vestigden fabrieken op de nieuwe locatie; de luchthaven ontwikkelde zich al snel tot het grootste vliegtuigproductiecentrum in Italië.

In de jaren 1920 en 1930 huisvestte de luchthaven twee vliegtuigen (squadrons) van de Regia Aeronautica Italiana (Italiaanse luchtmacht). In september 1943 werd de luchthaven van Malpensa overgenomen door de Luftwaffe van nazi-Duitsland toen het noorden van Italië werd binnengevallen door Adolf Hitler. Kort na hun aankomst legden de Duitsers de eerste betonnen landingsbaan van de luchthaven.

Na de beëindiging de Tweede Wereldoorlog herstelden fabrikanten en politici uit de regio's Milaan en Varese, geleid door bankier Benigno Ajroldi van Banca Alto Milanese, de luchthaven. Ze wilden het een industriële broedplaats maken voor het herstel van Italië na de oorlog. De belangrijkste landingsbaan, zwaar beschadigd door Duitse troepen toen ze zich terugtrokken uit Noord-Italië, werd herbouwd en verlengd tot 1.800 meter. Een kleine houten terminal werd gebouwd om goederen en passagiers te beschermen tegen slecht weer.

Malpensa Airport werd officieel geopend op 21 november 1948 als Aeroporto Città di Busto Arsizio, hoewel de Belgische nationale luchtvaartmaatschappij Sabena een jaar eerder al begon te vliegen naar Brussel vanaf deze locatie. Op 2 februari 1950 werd Trans World Airlines (TWA) het eerste bedrijf dat langeafstandsvluchten vanaf Malpensa uitvoerde naar New York Idlewild Airport (nu JFK).

Tussen 1958 en 1962 arriveerde er een nieuwe terminal op Malpensa en werden de twee parallelle landingsbanen van de luchthaven verlengd tot 3.915 meter, destijds de langste in Europa. Tegen het begin van de jaren 1960 hadden grote Europese luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways, Air France, Lufthansa en Alitalia echter het merendeel van hun diensten verplaatst naar Linate Airport, dat slechts 11 km ten oosten van het stadscentrum van Milaan lag.

Tegen het einde van 1985 was er een wet aangenomen door het Italiaanse parlement die de weg vrijmaakte voor de herorganisatie van het luchthavensysteem van Milaan. Malpensa werd aangewezen als het centrum voor alle diensten die Noord-Italië bestreken, terwijl Linate Airport werd gedegradeerd tot een faciliteit voor binnenlandse en korteafstandsvluchten. "Malpensa 2000", zoals het plan werd genoemd, omvatte de bouw van een nieuwe terminal en de ontwikkeling van snelle, efficiënte verbindingen met het stadscentrum van Milaan. De Europese Unie erkende dit project als een van de 14 "Essentieel voor de ontwikkeling van de Unie" en verstrekte €200 miljoen om het werk te financieren. De bouw begon in november 1990; de luchthaven van Malpensa werd acht jaar later heropend.

Tijdens de nacht van 24/25 oktober 1998 verplaatste Alitalia het merendeel van zijn vloot van Rome Fiumicino Airport - waar het meer dan 50 jaar had gevlogen - naar Malpensa Airport. De luchthaven begon een nieuw hoofdstuk als belangrijkste hub van de Italiaanse nationale luchtvaartmaatschappij. Alitalia voegde tot 488 bewegingen en 42.000 passagiers per dag toe aan de faciliteit die tegen het einde van 1998 5,92 miljoen passagiers had verwerkt (een stijging van meer dan twee miljoen ten opzichte van het cijfer van het voorgaande jaar).

In 1999 maakte het een spectaculaire sprong naar 16,97 miljoen en tegen 2007 had het aantal passagiers 23,9 miljoen bereikt. Efficiënte spoorverbindingen vanuit twee verschillende stations in Milaan (Centrale en Cadorna stations) zorgden voor eenvoudige bereikbaarheid per trein, terwijl de nabijgelegen A8-snelweg in beide richtingen een extra rijstrook kreeg om het verkeer naar en uit het stadscentrum te versnellen.

Vóór 2001 werden de grondafhandelingsdiensten op Malpensa gedeeld door SEA (de exploitant van de luchthaven) en Trans-World Airlines. Sindsdien is het contracteringsproces geleidelijk gedereguleerd. In 2000 werden de beveiligingsdiensten op de luchthaven van Malpensa overgedragen van de Polizia di Stato (Staatspolitie) naar de interne divisie van SEA, SEA Airport Security. Tot 2002 werd SEA bijgestaan door IVRI bij het verlenen van beveiligingsdiensten, maar het contract werd na afloop niet vernieuwd. Desondanks wordt SEA Airport Security gecontroleerd door de Polizia di Stato (Italiaanse Staatspolitie), Guardia di Finanza (Italiaanse Militaire Douane) en Ente Nazionale Aviazione Civile (Italiaanse Luchtvaartautoriteit), terwijl de Carabinieri (Italiaanse Militaire Politie) toezicht houden op de toegang tot de platformen.

Rampdiensten worden geleverd door SEA Handling, ATA en, meer recentelijk, Aviapartner. SEA Handling leverde 80% van de rampdiensten op Malpensa Airport vanwege haar belangrijkste klant, Alitalia. In mei 2006 haalde de Italiaanse Luchtvaartautoriteit echter de beperking van twee rampbehandelaars weg.

In 2008 werd een nieuw ontwikkelingsplan gelanceerd door Società Esercizi Aeroportuali SpA (SEA), ter waarde van €1,4 miljard, met onder andere een derde pier voor Terminal 1 en de bouw van een derde landingsbaan. In een verrassende zet kondigde Alitalia echter aan terug te keren naar Rome Fiumicino Airport als haar belangrijkste hub, vanwege 'hoge operationele kosten' op Malpensa Airport. Alitalia trok zich echter niet volledig terug uit Malpensa en blijft verschillende binnenlandse en Europese diensten vanuit Milaan en twee intercontinentale vluchten (naar New York-JFK en Tokyo-Narita) uitvoeren. Malpensa verloor echter ongeveer 20% van haar dagelijkse bewegingen, een daling van 700 naar 550, wat resulteerde in slechts 19,2 miljoen passagiers die in 2008 door de luchthaven passeerden. De luchthaven bleef lijden in 2009 toen de internationale financiële crisis en hogere brandstofprijzen leidden tot een afname van slechts 17,6 miljoen passagiers dat jaar.

Als reactie op de terugtrekking van Alitalia lanceerde exploitant SEA een uitgebreid publiciteitsprogramma en werd Malpensa Airport agressief gepromoot over de hele wereld. Als gevolg daarvan werden er tussen 2008 en 2011 in totaal 34 nieuwe passagiers- en vrachtroutes aan het netwerk van Malpensa toegevoegd.

De low-cost luchtvaartmaatschappij EasyJet maakte van Malpensa haar belangrijkste basis na Londen Gatwick, met meer dan 20 van haar Airbus A319's en Airbus A320's die daar gestationeerd zijn. De luchtvaartmaatschappij vliegt momenteel naar meer dan 70 bestemmingen in Italië en heel Europa vanaf Malpensa. Concurrent Ryanair bevestigde plannen om vanaf december 2015 een operationele basis op Malpensa te openen, aanvankelijk met één vliegtuig.

In 2014 werd een contract toegekend voor de verlenging van de spoorlijn van Terminal 1 naar Terminal 2. De lijn werd geopend in december 2016. Het nieuwe Malpensa Terminal 2 treinstation ligt op 200 meter ten noorden van de aankomsthal van T2 en is bereikbaar via een overdekte buitenloopbrug.

Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.

LuchthavenStad
John F. Kennedy International AirportNew York
Tirana International Airport Nene TerezaTirana
Zurich AirportZurich
Nice Cote d'Azur International AirportNice
Stuttgart AirportStuttgart
Malta International AirportValletta
Hamburg AirportHamburg
Chisinau International AirportChişinău
Paris Charles de Gaulle AirportParijs
Chicago O'Hare International AirportChicago

Vanaf Milaan naar Amsterdam is het 56 minuten minuten vliegen. De afstand is 797 kilometer. De vluchtduur naar Brussel is vergelijkbaar en duurt 47 minuten.

Als je vliegt naar Italië is het handig om wat contant geld mee te nemen. Bijvoorbeeld om tijdens de vlucht van of naar Milano Malpensa wat drinken of eten te kunnen kopen. Betalen doe je met Euro (valutacode EUR). Voor het opladen van je smartphone of laptop moet je rekeninghouden met de juiste stekker. In Milaan gebruiken ze type C / F / L(voltage 230 V). Zorg ervoor dat je hierop voorbereidt bent als je op Milano Malpensa elektronica moet opladen.

Elke luchthaven een zogeheten IATA code. De luchthavencode of IATA code van Milano Malpensa is MXP. Hoewel deze code vooral gebruikt wordt door luchthavens en luchtvaartmaatschappijen staan ze ook op vliegtickets. Vaak kun je aan de code al zien welke luchthaven het betreft. Als alternatief voor deze code is er ook nog de ICAO code. Ook hiermee wordt verwezen naar luchthavens waar vluchten aankomen en landen.

Er vliegen verschillende luchtvaartmaatschappijen vanaf en naar de luchthaven. Hieronder een overzicht van de 5 populairste luchtvaartmaatschappijen

Luchtvaartmaatschappij
EasyJet
Ryanair
Niger Air Cargo
Eurowings
Iberia

Er is momenteel geen nieuws over Milano Malpensa.