Een grote renovatie van een belangrijke start- en landingsbaan op Schiphol zorgt opnieuw voor discussie over vliegherrie in de zomer. De beheerder wil de baan van mei tot september buiten gebruik stellen, wat al gauw tienduizend vluchten raakt. Vorig jaar veroorzaakte onverwacht onderhoud in het hoogseizoen veel onrust onder omwonenden, met extra lawaai en talloze klachten als gevolg.
Aanvankelijk dreigden tal van vluchten te worden geschrapt omdat het niet meer was toegestaan alles te verplaatsen naar andere banen. Een nieuwe overheidsbeslissing geeft nu gedeeltelijke ontheffing van de geluidsregels, maar minder ruim dan de luchthaven hoopte. Op enkele meetpunten mag de lawaaidrempel tijdelijk omhoog en bij slecht weer is ’s nachts vliegen over dichtbevolkte gebieden toegestaan. Dat leidt tot ongenoegen bij omliggende gemeenten die vrezen voor verstoorde nachtrust en extra overlast.
Ondertussen veroorzaakt een nabijgelegen zonnepark extra problemen: bij helder weer kaatst zonlicht zo sterk dat een andere hoofdbaan tijdelijk onbruikbaar is. Piloten melden verblinding, waardoor het vliegverkeer wordt omgeleid en omwonenden elders te maken krijgen met meer geluid. Tot er een definitieve oplossing komt blijft de spanning tussen luchtvaartbelangen en leefbaarheid voor de omgeving oplopen.