In augustus 2024 zag het Europese luchtverkeer een aanzienlijke groei. Volgens de nieuwste cijfers van ACI EUROPE steeg het passagiersverkeer met 5,6% in vergelijking met augustus 2023 en lag het zelfs 2,3% boven het niveau van voor de pandemie in augustus 2019. Deze groei werd volledig gedreven door internationale vluchten, met een stijging van 7,1%, terwijl het binnenlandse verkeer licht daalde met 0,2%. Ondanks uitdagingen zoals geopolitieke spanningen, stijgende kosten en capaciteitsproblemen in het luchtverkeer, verwelkomden Europese luchthavens in totaal 251,5 miljoen passagiers.
Luchthavens in de EU+ regio presteerden sterk met een passagiersgroei van 7% ten opzichte van vorig jaar. Vooral in landen als Polen, Luxemburg, en Malta was de groei indrukwekkend. Daarentegen bleven luchthavens in Finland, Duitsland en Zweden achter, deels door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en markthervormingen.
In niet-EU+ markten daalde het passagiersverkeer met 1,5%, vooral door een afname in binnenlandse vluchten en de impact van conflicten in Oekraïne en Israël. Toch zagen sommige luchthavens in landen als Albanië, Armenië en Georgië opmerkelijke groei boven hun pre-pandemische niveaus.
Grote luchthavens, zoals Londen Heathrow en Istanbul, leidden de groei, met een stijging van 6,7% in het passagiersverkeer in augustus. Tegelijkertijd presteerden kleinere luchthavens minder goed en blijven zij nog steeds onder hun niveau van voor de pandemie. Freight traffic, oftewel vrachtvervoer, steeg met 12,6% in vergelijking met vorig jaar, met sterke prestaties van luchthavens zoals Madrid en Amsterdam Schiphol.
Samenvattend laat het rapport van ACI EUROPE zien dat, ondanks de uitdagingen waarmee de luchtvaartindustrie wordt geconfronteerd, de vraag naar luchtverkeer robuust blijft, met belangrijke verschillen tussen de prestaties van grote en kleinere luchthavens in Europa.