Sinds 2004 mogen taxi’s niet zomaar meer klanten oppikken op Schiphol. De luchthaven besteedt het vervoer sindsdien aan via Europese regels. Deze taxiconcessies zijn zeer lucratief met vorig jaar een record van 870.000 ritten vanaf de standplaats. Momenteel hebben vervoerders Bios Willemsen-de Koning en Schiphol Taxi de vergunningen sinds 2014. Taxi’s van andere bedrijven mogen alleen in actie komen als er niet genoeg auto’s van de concessiehouders zijn.
De huidige concessie zou mei 2022 aflopen en eind 2021 opnieuw worden aanbesteed. Vanwege de coronacrisis en het lage aantal reizigers verlengde Schiphol de termijn tot eind november 2024. In 2023 werd de aanbesteding hervat en werden biedingen beoordeeld. Begin augustus werden de winnaars bekendgemaakt die vanaf december vier jaar op Schiphol mochten rijden met kans op verlenging. Net voordat de nieuwe concessie in zou gaan trok Schiphol echter de stekker eruit vanwege fouten in de beoordeling en besloot een nieuwe aanbesteding uit te schrijven.
De aankondiging heeft voor grote onzekerheid gezorgd bij de winnaars en hun chauffeurs. Ook verliezende bedrijven krijgen nu een nieuwe kans omdat ze weten waarop ze eerder zijn afgewezen. In afwachting van de heraanbesteding blijven de huidige concessiehouders voorlopig het taxivervoer op Schiphol verzorgen. Chauffeurs die hebben geïnvesteerd in nieuwe voertuigen en voldoen aan strenge eisen zoals het lidmaatschap van de Stichting Taxi Controle zijn bezorgd. De aanbesteding wordt gezien als het kroonjuweel van de taxiwereld en heeft al jaren tot veel gedoe geleid. Problemen zoals ronselaars en hoge kosten maken het extra uitdagend voor de betrokken partijen. Tot de nieuwe aanbesteding van start gaat blijven de huidige regels en concessies van kracht op Schiphol.