Het nieuwe regeerakkoord van kabinet Schoof bevat ambitieuze plannen voor de toekomst van Schiphol en andere Nederlandse luchthavens. Het beleid richt zich op het verminderen van geluidsoverlast voor omwonenden met 20% en het stimuleren van milieuvriendelijke innovaties in de luchtvaart.
Schiphol zal mogelijk doorgroeien met de inzet van stillere en schonere vliegtuigen. Om dit te bereiken, werkt het kabinet aan de verbetering van de regelgeving en voert het gesprekken met diverse luchtvaartstakeholders. Er wordt ook gewerkt aan een normenstelsel voor de milieueffecten van de luchtvaart.
Daarnaast zal er in 2025 meer duidelijkheid komen over de opening van Lelystad Airport. Voor Schiphol zelf wordt een nieuw luchthavenverkeerbesluit verwacht in 2025 als reactie op eerdere juridische uitdagingen rond vliegtuighinder.
Het kabinet benadrukt verder de noodzaak van een geoptimaliseerde indeling van het luchtruim. Deze herziening moet zorgen voor efficiëntere vluchtroutes en minder omvliegen. Dit komt ten goede aan zowel de leefomgeving als de nationale defensie door uitbreiding van oefengebieden.
Tot slot plant het kabinet een gedifferentieerde vliegbelasting vanaf 2027 waarbij langere vluchten zwaarder belast zullen worden. Dit zal extra overheidsinkomsten te genereren.
De plannen illustreren een strategische balans tussen groei en duurzaamheid gericht op het verbeteren van zowel de milieu-impact als de economische voordelen van de Nederlandse luchtvaartsector.