In Amsterdam is donderdag gedebatteerd over de toekomst van Schiphol. Een ruime meerderheid in de raad steunt de krimp van de luchthaven. Echter, als twintig procent aandeelhouder heeft de stad weinig invloed. Het nieuwe kabinet en de nieuwe CEO van Schiphol zijn niet van plan de krimp door te voeren. “Het is om te huilen,” zegt GroenLinks-raadslid Van Pijpen.
D66-raadslid Erik Schmit prees de stadsstrategie, die een reductie van vluchten met een vijfde voorstelt. “Ik schrok dat de nieuwe minister Barry Madlener (PVV) afwijkt van deze plannen,” zegt hij.
De VVD erkent de noodzaak van een schonere en stillere luchthaven, maar ziet krimp niet als oplossing. “Een beslissing om te krimpen raakt vele banen in Amsterdam,” stelt VVD-lid Kune Burgers.
GroenLinks benadrukt dat nieuwe, stillere vliegtuigen niet voldoende zijn om geluidsoverlast te reduceren. “We hebben nog een lange weg te gaan,” voegt Van Pijpen toe.
Wethouder Van Buren (PvdA) benadrukt de noodzaak van een duurzamere Schiphol. “Bewoners voelen zich in de steek gelaten door het gebrek aan actie tegen overlast,” zegt zij.
Het debat toont een diepe verdeeldheid over de rol van Schiphol in de toekomst van Amsterdam en de noodzaak om milieubelasting en lokale overlast aan te pakken.